Wij zorgen voor een veilige en uitdagende omgeving waarin ieder kind zich kan ontwikkelen. We zitten op de grond waardoor we bereikbaar zijn voor het kind en het kind zich gezien en veilig voelt. De groepsruimtes zijn zo ingericht dat de kinderen veel bewegingsvrijheid hebben. De materiaalkeuze is afgestemd op de doelgroep. Er zijn veel houten en open eindmaterialen aanwezig. Open eindmaterialen zijn materialen waaraan kinderen zelf een invulling geven. Dit daagt de fantasie van het kind uit. Gedurende de dag zijn we buiten en binnen en zorgen we voor een goede balans tussen actief spel en rustmomenten.
We hebben een actieve werkhouding. We kijken naar de kinderen en stemmen onze aanpak daarop af. We helpen enkel wanneer nodig en storen kinderen niet in hun spel. We zijn altijd in dialoog met de kinderen. We benoemen wat we zien en doen. We doen geen onverwachte dingen waar een kind van schrikt en wachten altijd op een reactie. Dat doen we ook bij het communiceren zonder woorden. Voordat we een kind aanraken, maken we oogcontact en zeggen we wat we gaan doen. Pas als er contact is, gaan we verder. We zijn rustig en geven kinderen de tijd. We laten ons leiden door de kinderen. Het is voor ons vanzelfsprekend om met de kinderen door school te lopen en gebruik te maken van de ruimtes, mogelijkheden en “schoolkinderen” te ontmoeten. We zien bij de kinderen dat dit als vertrouwd wordt ervaren en dat ze onderdeel zijn van het IKC.